Roeikamp 2008

5 september was het eindelijk weer zo ver… Het Jeugdkamp 2008
Het kamp begon om zes uur en toen iedereen er was legde Paul ons de fietsroute uit, toen we mee hadden gekregen dat het aardig ver was en meer dan twee uur zou duren werd toch maar even gemeld dat het een grapje was en we op Aross sliepen.
Toen de tenten stonden, bij de kano vereniging, en iedereen het clubhuis binnen kwam werd er door Manda heerlijke popcorn gebakken, dit was de hint dat we later op de avond een film konden verwachten. We vulden de kleine bioscoopzaal voor de film “Mama Mia” half, en de andere helft werd gevuld door vrouwen van 35+. Het was pauze en hier bleek dat ongeveer een kwart de film wel leuk vond, een kwart helemaal ‘koning’, een kwart hem al gezien had en een kwart het maar een meidenfilm vond. Wij vonden hem in ieder geval best leuk. Na de toeristische terugweg door het centrum van Oss werd het biljart ontdekt en niet meer verlaten, totdat men moest slapen.

De volgende morgen werd er om kwart voor negen ontbeten dus moest iedereen vroeg uit bed. Na het ontbijt moest iedereen snel naar het toilet want tussen negen en elf mocht dit niet meer want dat stoort de senioren roeiers.
Tijdens het ontbijt werd onthult dat we om kwart voor elf naar Valkenswaard zouden vertrekken om te gaan kanoen. Om elf uur sprong iedereen natuurlijk zo snel mogelijk in de auto naar voorkeur en werd de meer dan een uur durende reis gestart. Op de kano parkeerplaats werden we allemaal in een oude stoere bus geladen en 18 kilometer verderop in het Belgische Neerpelt gedropt met 4 driepersoons kanoes en 12 éénpersoon kajaks.

Alle kajaks gaan voorop en deze blijken veel sneller te gaan dus blijven ze ook voor. Om de 3 kilometer word er even op elkaar gewacht en hier worden de kajaks aan de kant gebeukt door onze(coen, julius en thomas) minder makkelijk manoeuvreerbare kanoe. Twee km verder gaan een bocht om en opeens zien we een betonnen brug op 5 cm boven het water opdoemen waar we uiteraard met volle vaart op af gaan en vlak voor het moment om de brug te raken gaan we naar rechts waar we de kant op schuiven en verder worden getrokken door de kajakers. Op het bruggetje ziet iemand een prachtige picnic plek en hier word genoten van lekkere broodje chocomel en bevroren appelsap, mmmmmm
Na drie kwartier vertrekken we weer en terwijl er al een aantal boten op het water liggen stappen julius en thomas in terwijl coen met lies-an hen in het water duwen. Bij de laatste twee ontbreekt het duw talent want de boot gaat heel scheef en met zijn grote gebrek aan evenwicht glijdt julius in het water terwijl de gehele inhoud van de boot droog op zijn plaats blijft liggen. Nadat julius droge kleren had aangetrokken terwijl hij werd uitgelachen, gaan we verder. Als we onder eikenboom doorgaan plukt coen eikels waar hij vrolijk op probeert te fluiten omdat je voor drie man maar 2 peddels hebt gekregen begon hij zich aardig te vervelen. Het lukt coen eindelijk om op de eikendopjes te fluiten en hij bekogelt eva ermee die evenals melanie en anouk in de kajak bij de kanoes blijven. Coen mist maar eva slaat ook munitie in en zo start een kilometers lange durende oorlog met eikels, boten botsen, elkaar de kant in duwen en op zijn hoogte punt zelf gigantische kluiten van grasplanten waar we allemaal behoorlijk mee onderhangen.
We hebben weer een half uurtje doorgepeddeld en we stoppen bij een steigertje waar de rest ook had aangelegd. We stappen uit en hier wordt rijkelijk met drop en mentos rondgedeeld. Nadat we weer 10 bochten omgevaren zijn stopt coen met peddelen want hij wil mentos, dit zorgt ervoor dat we tegen de kant aan botsen en een op de kant zittende kikker springt recht in de boot. De kikker zit achter in de boot bij thomas en begint naar voor te springen waar julius behoorlijk wild en angstig met zijn benen spartelt zodra hij te horen krijgt dat er een kikker komt. Zodra Kermit bij coen aan komt begint coen heel hard te gillen en vooral veel lompe en wilde bewegingen te maken met zijn armen en benen in de hoop dat de kikker hem niet aanraakt. De kikker gaat helemaal voor in de boot zitten. Coen verteld over zijn kikkerfobie en wil niet verdergaan voordat de kikker weg is. Na veel hints om de kikker gewoon te pakken en overboord te zetten bedenkt coen een uiterst stom plan. Hij gaat eerst achter zijn bankje staan (anders is de kikker te dichtbij) en dan wil hij de Kermit op zijn peddel laten springen en hem overboord zetten. Maar zodra de peddel bij het beestje komt wordt deze bang en springt richting coen. Coen begint in de boot te springen en te gillen en de boot slaat om. Omdat we zolang stil lagen waren paul en zijn kornuiten aan komen drijven/waaien en konden zij alles gadeslagen. Maar wij liggen in het koude water en proberen de kano weer leeg te krijgen, dit lukt heel goed en er zit vrijwel geen water en ook geen kikker meer in de boot. Terwijl onze schoenen zich vullen met modder klimmen we terug in de boot, hier profitteren we er maar van dat wij de ton met kleren in de boot hebben. Enkele kilomters verder zitten er massa’s muggen en worden we lekgeprikt terwijl julius en coen angstig de zoveelste spin doodslaan. Bij het aanlegpunt aangekomen lijkt het alleen lies-an, jasper en twan leuk om de andere boten om te gooien, terwijl ze het water ingingen grijpen we de peddels al stevig vast om enkele rake klappen uit te delen maar spijtig genoeg waren we te humaan om droog te blijven. Terwijl wij onze schoenen aan het opduiken zijn komen eva en anouk aan, die wij natuurlijk al hadden ingehaald, en ook paul zijn boot volgt niet veel later, allen werden nat.
Als iedereen weer droge kleren aan heeft wordt de terugweg gestart. Deze verliep erg vlot, na een uur waren manda en passagiers weer op aross en een kwartiertje later volgde de rest.
Op aross hadden marian en lieke heerlijk voor ons gekookt terwijl wij aan het kanoen waren. De maaltijd begon met een heerlijk soepje gevolgd door een pizza-brood, bij de pasta-schotel werd sla geserveerd en dit werd afgesloten door een haar vlaflip. Na het eten werd het brandhout met ninja technieken gebroken en kon het kampvuur beginnen. De wind stak op dus ging iedereen maar binnen kaarten. De marshmallows werden tevoorschijn getrokken en boven het vuur geroosterd nadat het kaarten begon te vervelen.
De volgende ochtend begon het zacht te regenen net nadat de tenten waren ingepakt, dit zorgde ervoor dat er niet geroeid. Binnen gingen men sjoelen, biljarten, dammen, en er werd labyrint gespeeld. Omdat de spelletjes wat begonnen te vervelen werd de grote opblaasband naar buiten gehaald in de hoop dat hier een 360 in mogelijk was. De helling van aross was helaas niet steil genoeg maar het zorgde voor erg veel vermaak. Deze activiteit werd gestaakt door de regen en iedereen ging zijn eigen panne(n)koek bakken. Deze konden belegd worden met kaas, ham, stroop, poedersuiker, en salami. Nadat de panne(n)koeken op waren werd er nog wat keet getrapt met de opblaasband. Het werd 3 uur en dat betekende het einde van het kamp.
Wij vonden dit jaar het kamp erg leuk, ondanks het slechte weer, en we kijken al vast uit naar het volgende kamp, het NJTK.